Revocarea contractului de donatie


Contractul de donatie este, in principiu, irevocabil. De la acest principiu exista anumite clauze legale de revocare, respectiv :
1.Pentru neindeplinirea sarcinilor;
2.Pentru ingratitudine
3.Pentru survenienta de copil
Revocarea pentru neindeplinirea sarcinilor si pentru ingratitudine se face numai pe cale judecatoreasca. Astfel, instanta de judecata – pe baza probelor administrate – apreciaza, de la caz la caz, revocarea donatiei.
In cazul revocarii pentru survenienta de copil, aceasta opereaza de drept (in virtutea legii), instanta de judecata avand doar rolul de a constata existenta acestei cauze de revocare.
Donatiile prin acte intre vii facute de persoane care nu au copii sau descendenti in timpul incheierii lor – indiferent de valoarea lor si de titlul sub care s-au efectuat – sunt revocate de drept daca donatorul dobandeste un copil din casatorie sau din afara casatoriei, inclusiv daca a fost conceput in timpul donatiunii
Prescriptia actiunii de revocare a donatiei se suplineste dupa 30 de ani de la nasterea copilului (art. 840 C. civ)
Donatiile nu pot depasi o cantitate din bunurile donatorului daca are copii, in raport de numarul lor sau parinti (art. 841 – 843 C. civ.). In cazul in care trec peste partea disponibila, se reduc la aceasta parte (art. 847 C. civ.). Reductiunea se poate cere numai de mostenitorii rezervatori, mostenitorii acestora sau cei care infatiseaza drepturile lor (art. 848 C. civ. ).
Calculul si ordinea reductiunilor se face conform prevederilor art. 849, 885 din Codul civil.

Published in: on septembrie 8, 2008 at 10:26 AM  Comments (7)  
Tags: ,

The URI to TrackBack this entry is: http://avocata.wordpress.com/2008/09/08/revocarea-contractului-de-donatie/trackback/

Feed RSS pentru acest post.

7 comentariiScrie un comentariu

  1. Buna ziua,
    Mama mea are 82 de ani si mai are doua surori si un frate. Eu am locuit cu Bunica (mama Mamei mele), peste 13 ani in apartamentul dansii dupa ce m-am casatorit. Noi am avut grija de bunica, cu alimente, medicamente, doctori, etc.
    In 1983, mi-a lasat in urma unui Contract de donatie, intre mine si bunica mea, un loc de veci pe care am obtinut si Actul de concesiune pe numele meu. Bunica a decedat in 1995, la varsta de 94 de ani, eu am suportat toate cheltuielile de inmormantare, toate taxele la cimitir anual pana in prezent.
    De cateva zile cei doi baieti ai fratelui Mamei m-au sunat sa ma ameninta ca ma dau in judecata si imi vor lua acest loc de veci, care zic ei, ca e dreptul tatalui lor, care se apropie de 85 de ani. Cele doua surori ale Mamei nu au pretentii la acest loc de veci.
    Nu au contribuit cu nimic la ingrijirea si medicamentele Bunicii, nu i-au adus un pahar cu apa cat a trait, nici nepotii si nici tatal lor, dar acum dupa 15 ani de la decesul Bunicii si-au adus aminte de acest loc de veci.
    Va rog din suflet sa ma sfatuiti ce sa fac, daca au vre-un drept si cum ma pot apara de ei sa nu pierd acest loc de veci, de care am avut grija si l-am intretinut pana in prezent, unde ii am pe ambii bunici inhumati.
    Fratele Mamei mele ma poate da in judecata?, pot sa pierd acest loc de veci?. Mentionez ca atat contractul de donatie cat si actul de concesiune sunt pe numele meu nu al Mamei.

    Va multumesc mult,
    Cu deosebit respect,
    Victor Cristescu

    • Sinteti proprietar in baza contractului de donatie si titular pe actul de concesiune al locului de veci.Ni meni nu va poate lua acest loc de veci,decit prin multiple actiuni in instanta care ar putea dura ani de zile si cu sanse mici de reusita(actiunea in revocarea donatiei,actiune in revendicare).

  2. Buna seara… As avea nevoie de o parere a dumneavoastra. Tatal meu, i-a donat surorii sale mai mult de jumatate din patrimoniul sau printr-un act de donatie. Nu stiu daca el a specificat vreo clauzola. Actul l-au intocmit astazi, iar maine ar trebui sa mearga din nou la notar. Eu ca si fiica avand varsta peste 18 ani, sau mama (sotia) nefiind de acord cu aceasta donatie, putem face ceva? Acest contract poate fi revocat sau contestat? care ar fi termenul limita? Mulumesc anticipat! O Seara placuta!

  3. Buna ziua.Am si eu o problema la care nu stiu daca am rezolvare?Parintii mei sunt despartiti de foarte mult timp dar eu am crescut la amandoi in conditii extraordinare de ambele parti,ei ramanand buni prieteni dupa divort.Acum 11 ani am plecat la mama mea in Germania deoarece eram insarcinata si am avut probleme mari cu risc de avort spontan si am urmat acolo tratament si inainte de a naste am revenit in tara,timpul cat am fost plecata tatal meu a facut act de vanzare cumparare pe apartamentul lui ficei concubinei sale,dupa care a trait in conditii foarte neomenesti pana acum o saptamana dar in acest timp eu am tot tinut legatura cu el numai ca de un an de cand a avut un atac cerebral nu l-au mai lasat sa ia legatura cu mine si eu vb numai cu sora mea vitrega despre starea lui de sanatate.Acum o saptamana a decedat si am fost sunata la 2 ore dupa deces sa ma pregatesc cu actele pt locul de veci(al meu)si sa ma ocup de restul pregatirilor ele ocupandu-se doar de serviciile funerare(imbalsamare,costiug)!Dupa ce l-am inmormantat nu au vrut sa imi inmaneze mie certificatul de deces pe motiv ca trebuie sa scoata habitatia de pe contract.Acum va intreb:Am eu vreun drept ?pot ataca actul de vanzare cumparare?Credeti ca am vreo sansa!Va multumesc din suflet

  4. Buna ziua,
    părintii mei vor sa îmi doneze o casa cu clauza ca nu o pot vinde atâta timp cat ei trăiesc.Eu sunt unicul lor copil însă ei sunt foarte suciți, egoiști și foarte băgăcioși de felul lor și atât aceasta clauza cat și faptul ca cel puțin unul din ei va locui temporar cu familia mea (soția și fiica) ma pune pe gânduri ca intenția lor nu este una generoasa ci mai degrabă datorata unei presiuni ale mele (la construcția acestui imobil am contribuit și eu financiar și deși nu am dovezi directe am martori etc). Pe de alta parte personal ma interesează dacă pe o parte din suprafața curții, pot construi un alt imobil pe care sa îl pot valorifica ulterior fără sa încalc acesta clauza și în ce condiții (contractual specificate) ma pot proteja de o eventuala revocare a donației.Mulțumesc mult!

  5. am intrebare pot sa cer legal partea mea de la mama(mostenitor dupa bunica) in instanta.Sintem 3 frati 2 din casatoria mamei si 1 din alta casatorie(subsemnatul).Cei doi frati vitregi vor sa faca actul pe numele lor.Discutie din anul 1995 in acesta curte.Am construit cu sotia doua camere platind impozit pe numele meu.Va cer parerea in acest litigiu cu “mama” si cei 2 frati vitregi

  6. Buna ziua!
    Va solicit cu mult respect un raspuns. In anul 1990 parintii mei au facut un contract de donatie in favoarea fratelui meu, teren si constructiile aferente, fara sa fi stiut de el pana la aceasta data. Intre timp tata a decedat in anul 1993, mama a decedat in anul 2004. Nu s-a dezbatut succesiunea dupa ei. In anul 2011, fratele meu a intabulat la OCPI dreptul de proprietate al donatiei pe numele sau. Intrebarea mea este daca acest act de donatie se mai poate contesta in instanta, sau se poate cere cota rezervatara a mea in calitate de mostenitor pentru aceste bunuri. Va multumesc!


Lasă un răspuns

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 37 other followers

