Reconstituire acte de identitate pentru cetatenii romani cu domiciliul in strainatate


Nu este neobisnuita situatia in care cetateni romani care au emigrat in trecut in strainatate sa nu mai fie in posesia actelor de identitate pe care le-au avut ca cetateni romani. Desi nu au renuntat sau nu le-a fost retrasa cetatenia romana, dobandirea cetateniei tarii de adoptie a facut sa dispara interesul pentru conservarea actelor de identitate romanesti.

Datorita interesului crescut pentru Romania pentru investitii si afaceri sunt destui cetateni romani care in trecut au emigrat si care acum sunt interesati sa revina in Romania fie si pentru perioade scurte de timp. Conditii in care este folositor sa se foloseasca de calitatea de cetatean roman.
Consideratiile de mai jus se refera doar la acele persoane care nu au pierdut cetatenia romana, pentru care singura problema este cea de reconstituire a actelor de identitate.
In foarte multe cazuri nu mai este disponibil nici certificatul de nastere. Demersurile de reconstiture a actelor de identitate trebuie pornite cu obtinerea certificatului de nastere (duplicat). Aceata se elibereaza de serviciile de stare civila care functioneaza pe langa autoritatile de locale (Primarii). In principiu o cerere, plata taxelor, dovada anuntului intr-un ziar de circulatie privind pierderea si copia actului de identitate actual (pasaport) sunt suficiente pentru eliberarea acestui duplicat. Competente sunt Primariile de la locul nasterii.

O procura autentica data la oficiile consulare din tara in care acum cetateanul respectiv isi are domiciliul ar trebui sa fie suficienta pentru a imputernici o alta persoana sa se ocupe de demersurile necesare pentru obtinerea duplicatului. Procedura concreta poate varia in unele amanunte, autoritatile locale stabilind anumite practice valabile doar in circumscriptiile lor, dar in general nu se inregistreaza dificultati in eliberarea acestui duplicat.

Dupa obtinerea duplicatului certificatului de nastere se poate trece la obtinerea cartii de identitate.   Obtinerea cartii de identitate se face potrivit dispozitiilor Ordonantei 97/2005.
Actele necesare sunt:
  • cererea pentru eliberarea actului de identitate;
  • certificatul de nastere al solicitantului si ale copiilor cu varsta mai mica de 14 ani;
  • documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu;
  • timbru fiscal
  • chitanta reprezentand contravaloarea cartii de identitate,
  • un document oficial cu fotografie de data recenta, pentru certificarea identitatii;
Valorile taxelor trebuie verificate la autoritatile emitente pentru a fi actuale.
Cetatenii romani aflati in strainatate pot depune cererea pentru eliberarea primului act de identitate impreuna cu documentele prevazute de lege la misiunile diplomatice sau la oficiile consulare ale Romaniei din statul respectiv.
Ordonanta nu este explicita unde ar putea sa faca un cetatean roman cu domiciliul in strainatate cererea de obtinerea a actului de identitate in Romania.

Din art.2 alin 3 al Ordonantei 97/2005 reiese totusi ca aceasta cerere se depune la serviciul public comunitar de evidenta a persoanelor in raza caruia persoana respectiva a avut ultimul domiciliu in Romania sau daca este cazul la serviciul public comunitar de evidenta a persoanelor in raza caruia persoana respectiva are declarata resedinta in Romania.

Published in: on Mai 23, 2008 at 9:09 AM  Comments (5)  
Tags:

The URI to TrackBack this entry is: https://avocata.wordpress.com/2008/05/23/reconstituire-acte-de-identitate-pentru-cetatenii-romani-cu-domiciliul-in-strainatate/trackback/

RSS feed for comments on this post.

5 comentariiLasă un comentariu

  1. pentru un duplicat al Certificatului de Nastere iti trebuie Carte de Identitate (romanesc)…

    daca nu ai Certificat de Nastere si Carte de Identitate si nu ai domiciliul in Romania cum obti un ID de la autoritatile romane?

    • Trebuie sa aveti domiciliul sau rezidenta in tara in baza unui contract de inchiriere,comodat incheiat pentru minim 1 an,sau contract de vanzare-cumparare(daca va cumparati casa).Autoritatea pentru straini va va emite un permis de sedere temporara pe minim 1 an,care se va putea transforma ulterior intr-un certificat de sedere permanenta ,daca faceti dovada ca locuiti si aveti venituri constante in Romania(contract de munca,domiciliu stabil in Romania,venituri constante impozabile,etc)

  2. Sunt in spania si nu am nici un document.pot trimite in romania o imputernicire bunicii mele ca sa imi scoa buletinul fara ca sa ii ceara certificatul me de nastere original.Am 23 ani.

    ¡

    • Da,puteti sa-i faceti procura speciala,la un notar din Spania,prin care sa o imputerniciti sa va scoata cartea de identitate.Porcura speciala data in Spania,va trebui tradusa la un traducator auterizat in Romania.Probabil,la Politie o sa-i ceara o copie de pe certificatul d-voastra de nastere!

  3. Sotul meu cetatean libanez a decedat pedata de 22.o9.2013.din motive materiale nu am reusit sa plec in romania sa inregistrez decesul.as dori sa aflu ce acte imi trebuiesk si ce taxe trebuiesk platite pt a elibera din romania un dokument prekum ka sint vaduva.


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: