Dizolvarea societatii comerciale


Dizolvarea societatilor comerciale se produce de cele mai multe ori datorita dorintei asociatilor care fie au fixat un termen pentru existenta societatii, fie hotarasc ulterior in acest sens intelegand sa puna capat intrepriderii reprezentate de acea societate comerciala ori poate sa o fuzioneze sau divizeze.

In unele cazuri, totusi, dizolvarea nu este urmare a vointei asociatilor, ci urmare a unui eveniment exterior acesteia, sau chiar a neglijentei asociatilor, situatii in acre legea dispune dizolvarea societatii.

1.  Lichidarea ca urmare a declararii nulitatii societatii

Societatea comerciala poate fi declarata nula conform motivelor prevazute de art. 56 din Legea nr.31/1990 privind societatile comerciale.

a) lipseste actul constitutiv sau nu a fost incheiat in forma autentica, in situatiile prevazute de lege;

b) toti fondatorii au fost, potrivit legii, incapabili, la data constituirii societatii;

c) obiectul de activitate al societatii este ilicit sau contrar ordinii publice;

d) lipseste incheierea judecatorului delegat de inmatriculare a societatii;

e) lipseste autorizarea legala administrativa de constituire a societatii;

f) actul constitutiv nu prevede denumirea societatii, obiectul sau de activitate, aporturile asociatilor sau capitalul social subscris;

g) s-au incalcat dispozitiile legale privind capitalul social minim, subscris si varsat;

h) nu s-a respectat numarul minim de asociati, prevazut de lege.

Desi nu este expres prevazut de lege se considera ca este vorba de o nulitate de ordine publica, deci o nulitate absoluta, orice persoana interesata putand sa o invoce in fata instantelor, inclusiv Oficiul Registrului Comertului.

Procedural, instanta, daca considera cererea de anulare intemeiata va dispune prin aceeasi hotarare dizolvarea societatii si va numi lichidatorul. Dupa ce se vor realiza de catre lichidator operatiunile necesare (plata obligatiilor societatii, impartirea catre asociati a activului eventual ramas, etc) societatea va fi radiata.

2.  Imposibilitatea realizarii obiectului societatii (art. 227 alin. 1 lit. b Legea 31/1990)

Din punct de vedere practic este unul dintre cele mai obscure dispozitii privind dizolvarea societatii. Trecand peste disputa asupra intelesului concret al imposibilitatii realizarii obiectului societatii legea nu spune nimic despre cine are dreptul sa constate aceasta imposibilitate, cand si in ce conditii. Doctrina (Stanciu D. Carpenaru, Catalin Predoiu, Sorin David, Gheorghe Piperea, Societatile comerciale, AllBeck, Bucuresti, 2001, p. 494) sustin teoria precum ca ar trebui ca asociatii insisi sa constate imposibilitatea realizarii obiectului de activitate. Practica fiind redusa sub acest aspect ne multumim sa semnalam doar situatia de dizolvare.

3. Falimentul societatii. Falimentul societatilor comerciale este reglementat special de legea 85/2006. Conditiile declararii falimentului si procedura respectiva este suficient de complexa pentru a merita in sine o carte.Este de retinut aici ca procedura falimentului se declanseaza in situatiile de insolventa (imposibilitatea societatii de a-si onora obligatiile). Procedura se declanseaza la cererea creditorilor dar si a debitorului. In cazul in care societatee este declarata in faliment procedura va conduce la lichidarea si radierea societatii comerciale.

4. Daca se constata ca, in urma unor pierderi, stabilite prin situatiile financiare anuale aprobate conform legii, activul net al societatii, determinat ca diferenta intre totalul activelor si totalul datoriilor acesteia, s-a diminuat la mai putin de jumatate din valoarea capitalului social subscris, si societatea nu procedeaza la convocarea adunarii generale a asociatilor pentru a decide daca societatea va fi dizolvata sau va reduce capitalul social corespunzator pierderii. Acest motiv de dizolvare sanctiune este aplicabil doar pentru societatile pe actiuni si societati cu raspundere limitata. Orice persoana interesata are dreptul sa se adreseze instantei pentru a cere dizolvarea (poate fi si Oficiul registrului Comertului). Totusi legea nu prevede cum se va realiza din punct de vedere procedural aplicarea acestei sanctiuni. (art.228 alin.1 Lit.a)

5.Daca, in cazul societatilor comerciale pe actiuni, numarul de asociati scade sub 2 pe o perioada mai mare de 9 luni, iar aceasta situatie nu este rezolvata pana la pronuntarea unei hotarari judecatoresti definitive. Orice persoana interesata (inclusiv Oficiul Registrului Comertului poate sesiza instanta din oficiu. Legea nu prevede cum se aplica aceasta dizolvare sanctiune din punct de vedere procedural. (art.228 alin.1 lit.b)

6. Societatile in nume colectiv sau cu raspundere limitata se dizolva prin falimentul, incapacitatea, excluderea, retragerea sau decesul unuia dintre asociati, cand, datorita acestor cauze, numarul asociatilor s-a redus la unul singur . (art 229 din legea nr.31/1990). Asociatul ramas in societate are posibilitatea de a continua societatea sub forma societatii comerciale cu raspundere limitata cu asociat unic. Legea tace in ceea ce priveste conditiile concrete privind aplicarea acestei sanctiuni (cine constata dizolvarea si conform carei proceduri?).

7.   Dizolvarea sanctiune prevazuta de art. 237 din legea nr.31/1990.

Sub acest titlu sunt incluse mai multe situatii de dizolvare sanctiune care tin de neindeplinirea unor sarcini legale pe parcursul functionarii societatii sau impedimente care fac practice imposibila functionarea societatii. Acestea sunt cazuri ”clasice” de dizolvare a societatii si singurele pentru care Legea nr.31/1990 ofera reglementarea unei proceduri privind aplicare a sanctiunii dizolvarii.

Din acest motiv poate fi primita opinia ca acolo unde legea tace in privinta unor alte situatii de dizplvare sanctiune procedura de dizolvare si lichidare a societatii prevazute de art 237 poate fi aplicata.

The URI to TrackBack this entry is: https://avocata.wordpress.com/2008/07/04/dizolvarea-societatii-comerciale/trackback/

RSS feed for comments on this post.

19 comentariiLasă un comentariu

  1. Buna ziua,
    imi puteti spune va rog care sunt ultimele reglementari legale privind legea falimentului societatilor comerciale in Romania?
    Multumesc.
    O zi buna!

  2. Legea nr.85/2006-procedura insolventei

  3. Dizolvarea unui PFA – caz de forta majora: deces.

    Acum 2 luni, cumnatul meu, fiind in Italia in vizita la fiica sa, a decedat in urma unui infarct.
    A fost adus in tara si inmormantat.

    Certificatul de deces nu s-a emis in Italia, drept urmare, sora mea, cu toate actele necesare puse la dosar, s-a prezentat la starea civila pentru obtinerea certificatului de deces. Aici i s-a spus ca dosarul va fi trimis la Bucuresti, iar certificatul de deces va fi eliberat peste 6 LUNI?!?!?!

    Toate celelalte acte constatatore ale decesului, emise in Italia, sunt traduse si legalizate.

    In lipsa certificatului de deces, care este modalitatea de a dizolva firma? cu ce alt act? nu stim de ce dureaza 6 luni eliberarea certificatului, dar se poate face ceva in lipsa acestuia?

  4. Buna ziua ! Adresez Dvs, urmatoarea intrebare:
    – daca nu sunt multumit de implicarea si atitudinea asociatului meu in societate, motiv pentru care am deseori perceptia ca impart egal ( fiind actionari amandoi cu 50 % ) dar nemeritat ( urmare lipsei adecvate de perceptie si stima colegiala ), exista vreo forma unilaterala ( din partea mea ) prin care sa inchid sau sa impart societatea? Daca m-as retrage, ar ramane in urma o cifra de afaceri anuala pe care ( tot cel ce mai putin si a adus aportul ) eventual, el cel ramas, ar putea-o folosi ca portofoliu de cerere a unui credit sau apelare fond nerambursabil. Amandoi suntem trecuti si administratori, dar doar unul se implica activ. Cum as putea sa procedez ca sa nu poata fi folosit patrimoniul acesta al muncii mele, daca as vrea sa nu mai fim impreuna ?
    Va multumesc !

  5. Buna ziua.
    Va rog sa-mi dati si mie un sfat in legatura cu un SRL.
    Firma a fost a tatalui meu,care a decedat anul trecut. Din ianuarie 2008 si pana in aprilie cand a decedat tatal meu, firma nu a mai avut activitate, insa nu s-a declarat acest lucru la Registrul Comertului.
    In urma decesului s-a facut taxa de succesiune prin care s-a stabilit ca totul sa imi ramana mie, asa am hotarat cu mama. Pa langa casa mi-a ramas si firma, deoarece in actul constitutiv scrie ca isi continua activitatea cu mostenitorii.
    Eu nu asi vrea sa preiau aceasta firma deoarece are anumite nereguli in contabilitate si imi este putin teama ca nu stiu in ce ma bag.
    Firma nu are nici un fel de datorii.
    Ce ma sfatuiti sa fac,ca sa nu o preiau?

    Va multumesc anticipat.

    • Trebuia inchisa o data cu decesul tatalui ,la deschiderea succesinii,prin neacceptarea expresa a societatii comerciale.Acum,o puteti suspenda-ca sa nu platiti impozitul forfetar,lichida sau radia.Succes!

  6. Buna ziua.
    Tatal meu a deschis o linie de credit pentru firma lui, punand ca garantie un apartament aflat in proprietatea mamei. Intre timp ambii parinti au decedat. Mentionez ca tatal meu era unic asociat in momentul in care a decedat.
    Daca nu doresc mostenire firma, ce in momentul de fata se afla in faliment (nedelcarat) cui ii ramane de platit imprumutul?
    Exista posibilitatea de a pastra apartamentul mamei?

  7. BUna ziua! As avea nevoie si eu de niste raspunsuri in legatura cu falimentul unei asociatii familiale – AF. Aceasta AF a fost constituita pe numele tatalui. Acum tatal a decedat. Are 2 copii majori. AF are datorii fata de stat. In ce conditii se declanseaza falimentul AF? daca se declanseaza procedura falimentului ce se intampla cu datoriile? AF poate fi trecuta pe numele fiilor? Daca da, s-ar prelua si datoriile?
    Va multumesc anticipat!

    • Depinde de actul constitutiv.Multe din raspunsurile la intrebarile d-voastra le gasiti in actul constitutiv al AF.Modalitatea declansarii falimentului este similara SRL.Dupa dezbaterea succesiunii si in functie de aceasta se va hotari care sint cotele mostenitorilor atit la activul cit si la pasivul succesoral.Va sfatuiesc sa faceti acceptarea succesiunii sub beneficiu de inventar.

  8. Buna ziua,
    Va rog sa ma ajutati. Sotul meu a decedat si era unic asociat la un SRL cu multe datorii. Casa noastra este ipotecata la banca pentru aceasta firma. Datoriile sunt mari si nu am posibilitatea sa le platesc, am 2 copii minori.Sfatuiti-ma ce pot face sa ies cu bine din aceasta situatie. Cum trebuie sa procedez pentru a putea iesi cat mai bine pentru mune si copii, sa ne putem continua viata mai linistiti?

    • Trebuie vazut actul constitutiv al SRL de catre un avocat.Sint multe aspecte de lamurit.Daca aveti ipoteca pe casa,insemna ca ati semnat si dumneavoastra contractul de credit(in calitate de coprorietar al casei).In contractul de credit sinteti girant si aceasta ,va atrage plata debitului de catre dumneavoastra,ca si cum l-ati fi contractat personal.Puteti sa solicitati bancii,data fiind situatia d-voastra, o reesalonare de plata,sa platiti mai putini bani pentru mai mult timp.

  9. Buna ziua ! Am si eu o nelamurire cu privire la raspunderea asociatului in caz de faliment, lichidare/
    Cu ce poate raspunde asociatul? cu bunurile sale ?
    Daca firma are datorii iar firma nu mai poate platii , se poate cere recuperarea datoriilor de la asociat? Este posibil sa se puna sechestru pe bunurile personale ale asociatului?Va rog daca se poate sa-mi raspundeti si mie . Va multumesc.

    • Da,poate fi angajata raspunderea asociatului in cazul falimentului.De obicei,aceasta cerere de angajare a raspunderii asociatului si administratorului se face prin cererea de declansarea insolventei sau separat dupa constatarea lipsei patrimoniului societatii si e prevazuta de art.138 Legea nr.85/2006 modificata si completata.

  10. daca un creditor a cerut deschiderea procedurii
    de insolventa si tribunalul ne-a acordat termen pentru
    contestatie ,executorii judecatoresti mai au dreptul
    de a executa bunurile societatii

  11. Buna ziua,sant fost asociat unic la un srl,cu datorii la bugetul de stat,a dizolvat-o statul deoarece nu am mai depus bilantul, am fost data in judecata de cei de la finante societatea acum a intrat in insolventa ,sant chemata in instanta de un lchidator,si va rog sa-mi spuneti daca eu imi platesc toate datoriile pana la termenul stabilit se poate anula procesul si daca imediat se radiaza societatea. multumesc

  12. Buna seara,

    Tatal meu a decedat, eu si fratele meu fiind singurii mostenitori. Am aflat cu stupoare ca in timpul vieii tata a preluat mai multe firme cu datorii. Avea calitatea de asociat majoritar si administrator. As vrea sa stiu daca odata cu acceptarea mostenirii am putea fi obligati a preluam acele SRL-uri sau celalat asociat ar putea raspunde . Daca da, in calitate de mostenitori, bunurile noastre personale sau cele mostenite ar putea fi executate silit? Din cunostintele mele, nu se poate atrage raspunderea patrimoniala personala a administratorului decat daca se dovedeste reaua credinta, iar avand in vedere ca la momentul achizitionarii firmelor, societatile aveau deja datorii, raspunderea ar trebui sa fie a fostului administrator. Va rog sa imi spuneti daca noi, mostenitorii, am putea raspunde in vreun fel pentru aceste firme.

    Va multumesc anticipat

    • Puteti sa acceptati mostenirea sub beneficiu de inventar,adica acceptati in limita patrimoniului mostenit,asta ptr. a nu sta cu teama ca puteti fi executat silit pe bunurile d-voastra ptr.datoriile tatalui.Pasivul mostenirii inseamna datorii,activul inseamna bunuri fara datorii.D-voastra acceptati mostenirea in limita in care bunurile defunctului acopera datoriile .De regula,in insolventa SRL se poate atrage raspunderea administratorului si bunurile sale pot fi executate silit,insa administratorul fiind decedat,acest lucru nu prea e viabil.Ar trebui ca administratorii judiciari ai SRL-urilor respective sa vina sa ceara in instanta drept asupra unor bunuri ale defunctului alaturi de mostenitori,ceea ce ar insemna un proces lung si anevoios si cu putine sanse de reusita ptr.ei.Vorbiti si cu un notar.

  13. Buna ziua!
    Tatal meu a decedat acum o saptamana, dupa care am aflat ca in urma lui am mostenit o firma unde el era unic asociat.El a lucrat ca paznic la o firma de plasare a locurilor de munca in strainatate in Arad, dar nu stiu daca cineva s-a folosit de actele lui sau el de bunavoie a fost de acord, sa infiinteze un punct de lucru ale acestei firme, in Cluj.Eu nu am stiut de existenta acestei firme decat dupa decesul sau, anuntata fiind de catre cei la care a lucrat tata, deoarece au venit si au facut pe binevoitorii sa merg cu ei la notarii lor sa semnez o procura cum ca imputernicesc pe cineva de la ei din firma sa inchida firma din Cluj in numele meu.urmeaza sa aflu maine daca firma are datorii, deoarece firma mama este o firma cunoscuta pentru ca dau teapa oamenilor, le iau banii si nu ii trimit afara la munca.Banuiesc ca ei nu vor ca eu sa aflu alte dedesubturi din firma lor, de aceea insista ei sa o inchida.I-am rugat de cateva zile sa imi trimita contractul integral sa vad ca tata a semnat pt infiintarea firmei, dar tot nu au trimis decat prima pagina, si aceea fara o stampila de la notar.nu am nici un act unde sa vad ca tata a semnat, dar sunt obligata sa fac succesiunea, deoarece a ramas si o casa unde eu deja eram jumatate proprietara.Am vorbit cu un notar si cu un avocat, si parerea lor a fost sa mandatez eu un avocat in Cluj ca sa inchida firma in numele meu.Problema e ca daca o inchid eu printr-un avocat, ce se intampla cu dosarele oamenilor care se afla pe rol?cu sediul, cu ceea ce se afla in sediu in caz ca nu are datorii la Fisc?
    Ce ma puteti sfatui?sa ii conving sa vina cu mine la notarul meu, nu al lor, si sa semnam acolo procura sa ii imputernicesc pe ei sa inchida si sa astept o luna sa vad ca a fost radiata?sau sa mandatez un avocat sa o faca?mentionez ca nu stiu ce se intampla cu sediul si cu ce se afla in el daca o va inchide un avocat al meu, am desemnat deja o avocata sa ceara o situatie de la registrul comertului sa vedem daca sunt datorii.
    Pana reusesc sa o inchid in una din aceste 2 modalitati, se poate cumva sa cer suspendarea firmei pt ca ei sa nu mai poata deschide alte dosare, sau muta datorii pe firma aceasta?
    Ce ma puteti sfatui?

    Va multumesc!

  14. 19.07.2016
    daca desfiintez firma si mai am de primit de la diverse firme bani pe serviciile facute ,ce se va intampla cu acei bani?
    Va multumesc

    RASPUNDE


Lasă un răspuns

