Cum sa deveniti francizat


Intrarea intr-o afacere in sistem de franciza poate fi o provocare pentru oricine doreste sa-si deschida o afacere proprie.Indiferent de tipul de franciza pentru care optati, inainte de luarea deciziei finale, analizati urmatorii trei factori de care depinde succesul optiunii dumneavoastra:1. Apreciati daca sunteti persoana potrivita pentru a deveni francizatCe calitati ii sunt necesare unui francizat? Iata cateva dintre ele:Un bun francizat trebuie sa aiba capacitatea de a conduce o afacere pentru care mentinerea identitatii pe toata durata ei este esentiala. Veti intra intr-o afacere care poate dura 20 de ani. In tot acest timp, veti face in esenta, acelasi lucru. Daca sunteti o persoana care vrea permanent schimbarea, nu sunteti bun pentru a fi un francizat.Francizatul trebuie sa aiba capacitatea de a accepta puncte de vedere diferite de cele proprii. Opiniile fiecarui francizat in legatura cu functionarea afacerii sunt foarte importante pentru cresterea eficientei si calitatii retelei de franciza. Mai mult decat atat, insa, un francizat trebuie sa fie capabil sa asculte parerile francizorului. Si sa le accepte!Francizatul trebuie sa fie un om corect si sa aiba capacitatea de a respecta regulile jocului facute de francizor. Francizorul trebuie sa fie sigur ca fiecare francizat va aplica intocmai metodele si procedurile sistemului creat de el. Daca sunteti genul de persoana care ,,stiti mai bine” cum trebuie facut si ,,faceti ceea ce stiti dumneavostra”, renuntati la a deveni francizat. De asemenea, daca preferati sa inovati in loc sa executati, este preferabil sa va deschideti o afacere in care sa fiti total independent.Francizatul trebuie sa aiba incredere in francizor. Plecati de la premisa ca este interesul francizorului ca afacerea sa mearga din ce in ce mai bine. O cifra de afaceri mai mare pentru francizat inseamna redevente mai mari pentru francizor. Prin urmare, trebuie sa aveti incredere in solutiile si suportul pe care francizorul vi le furnizeaza.Francizatul trebuie sa aiba abilitati de comunicare. In primul rand, trebuie sa aveti o buna comunicare cu francizorul. Un francizat care se consulta permanent cu francizorul va fi un om de afaceri de succes. In al doilea rand, trebuie sa fiti un bun comunicator in relatiile cu toate celelalte persoane cu care veniti in contact: angajati, specialisti, alti francizati, clienti.Pentru mai multa siguranta este bine sa verificati si daca printre ,,gandurile” dumneavoastra se afla vreunul dintre cele de mai jos:- ” sa iau franciza si pe urma fac cum ma duce capul „;- ” francizorul nu face totul ca eu sa reusesc „;- ” ma voi ocupa si de franciza, dar si de afacerile mele „;- ” ca francizat voi fi sef si nu voi mai avea de muncit „;- ” de obicei cedez cand inregistrez esecuri „;- ” n-am aptitudini pentru a fi francizat, dar am banii necesari „.Daca bifati chiar si numai una din casutele de mai sus, renuntati la franciza inca de pe acum. Aveti posibilitatea, in schimb, sa va deschideti o afacere proprie pe care sa o conduceti cum doriti. Dupa efectuarea acestei evaluari, decideti daca sunteti potrivit sau nu, pentru o afacere in sistem franciza.2. Stabiliti care este tipul de franciza care vi se potriveste.Alegeti dintre oportunitatile de franciza existente pe piata pe aceea care vi se potriveste. Calitatile dumneavoastra si planurile dumneavoastra de viitor in afaceri trebuie sa corespunda francizei pentru care optati. Pentru a stabili cu ce tip de franciza sunteti compatibil, este indicat sa analizati cu atentie:a) Ce doriti dumneavoastra de la o afacere sau care este afacerea visurilor dumneavoastra?Intrebarea cea mai importanta este: ,,Aceasta franciza este afacerea la care am visat?”Pentru a afla adevarul, raspundeti la urmatoarele intrebari:- ce rezultate doriti sa obtineti de la afacerea dumneavoastra?- ce fel de afacere va valorifica la maximum competentele?- cum va afecta investitia in afacere situatia dumneavoastra financiara?- cum va influenta noua afacere viata familiei dumneavoastra?- sunt rezultatele suficient de bune pentru a contrabalansa sansa pe care o pierdeti daca ati fi investit in altceva?Dupa ce raspundeti acestor intrebari generale, aflati daca preferintele dumneavoastra personale pot afecta sau nu activitatea dumneavoastra ca francizat:- preferati o afacere care are multi salariati sau numai cativa?- preferati sa fiti toata ziua imbracat in costum sau va place o tinuta lejera?- preferati o afacere care sa va ocupe numai cinci zile pe saptamana sau o afacere care sa va ocupe toata saptamana?- starea de sanatate va permite sa va angrenati intr-o astfel de provocare?- va rezista familia dumneavoastra unei schimbari a modului de viata?- sunteti dispus sa va riscati capitalul acumulat?Raspundeti la aceste intrebari inainte de a va uita pe ofertele de franciza. Ofertele de francize trebuie sa constituie raspunsuri in oglinda la ceea ce dumneavoastra ati hotarat ca preferati.b) Ce asteptati de la o franciza si de la un francizor ?Pentru a decide daca veti deveni sau nu francizat, trebuie sa stabiliti ce asteptati de la un un sistem de franciza si de la francizor.Iata cateva intrebari care va pot ajuta, in calitate de francizat sa va alcatuiti ,,lista de asteptari”:- caut o afacere de succes care poate fi transferata usor catre francizat?- caut o companie care sa fie neaparat interesata sa se dezvolte?- caut un francizor care sa-mi raspunda la toate intrebarile?- caut un francizor care sa gandeasca ca mine, sa avem aceeasi viziune asupra afacerii?- caut o companie cu un renume puternic si cu posibilitati mari de dezvoltare?- caut un contract de franciza favorabil ambelor parti?- caut un francizor care sa ofere asistenta permanenta: in alegerea locatiei, in scolarizarea personalului, in operatiunile curente etc.?- caut un francizor suficient de dezvoltat incat sa aiba capacitatea umana, functionala, financiara si experienta necesara pentru a ma ajuta?- caut un francizor si o franciza fara litigii si alte probleme de acest gen?- caut un francizor orientat spre noile tehnologii?- imi plac ceilalti francizati din retea?Ati stabilit caracteristicile francizei pe care o cautati? Inseamna ca ati reusit sa va autocunoasteti foarte bine si ca puteti incepe sa cautati o franciza.c) Ca re sunt oportunitatile de franciza de pe piata? In urma unei munci de cercetare, selectati o franciza din multitudinea de oportunitati existente. Cititi cu atentie fiecare oferta care va intereseaza si pregatiti interviul cu fiecare francizor, dupa cum urmeaza:- formulati intrebari despre francizor;- formulati intrebari despre francizati;- contactati cativa francizati pentru a culege pareri despre franciza;- reformulati intrebarile;- adaugati intrebari noi, astfel incat sa fiti sigur ca nu v-a scapat nimic;- vizitati locatii ale francizatilor;- faceti o lista a rezultatelor dupa fiecare vizita;- vizitati sediul francizorului sau al master francizorului.Puteti adresa francizorului urmatoarele intrebari:a) care sunt proiectele de dezvoltare a afacerii?b) ce experienta are in domeniu?c) ce litigii are, cu cine, care este obiectul lor, daca are litigii cu francizatii si de ce?d) ce probleme de solvabilitate are sau a avut?e) este cotat la bursa si care este dinamica valorii actiunior?f) care este taxa de franciza?g) care sunt proiectele de promovare regionale, nationale si locale si care este contributia francizatului la cheltuielile de publicitate?h) este marca francizorului inregistrata si pe ce perioada?i) ce se intampla la expirarea termenului contractului?j) ce se intampla in caz de renuntare a francizatului la franciza?Dupa ce aveti raspunsurile la aceste intrebari, concluzionati daca oferta analizata va mai intereseaza sau nu.A gasi franciza potrivita si de calitate este un proces care dureaza. Pentru a reusi, cuvantul de ordine trebuie sa fie: ,,Rabdare!”.3. Calculati costurile francizeiInainte de a alege o franciza, este important sa determinati daca dispuneti de suficienti bani pentru finantarea ei. Prin urmare, trebuie sa faceti o estimare corecta a costurilor necesare pentru inceperea afacerii.Din lista cheltuielilor necesare pentru deschiderea unei afaceri in sistem de franciza nu trebuie sa lipseasca urmatoarele:a) Cheltuieli cu locatia si imbunatatirile aduse acesteiaIn functie de bugetul de care dipuneti, puteti alege sa inchiriati sau sa cumparati un spatiu in care sa va desfasurati activitatea. Indiferent de varianta pentru care optati, cheltuielile cu locatia sunt printre cele mai consistente investitii de deschidere pe care le faceti.Costurile pe care le implica locatia sunt:Cheltuieli cu gasirea locatiei potrivite, care pot insemna: plata serviciilor unei agentii imobiliare; studii demografice; studii de trafic; studii referitoare la competitia locala; cheltuieli de transport.Luati in calcul faptul ca, de regula, alegerea unei locatii se face dupa studierea mai multor alternative. Aceasta inseamna ca pentru fiecare dintre ele trebuie sa faceti alte evaluari si, prin urmare, alte cheltuieli. Cheltuieli cu chiria si intretinereaDaca ati ales sa inchiriati spatiul, luati in calcul faptul ca trebuie sa platiti chirie, intretinere si inainte de a deschide afacerea. De la intrarea in posesia spatiului pana la momentul la care el va deveni functional va mai curge timp. Si, evident, va curge si obligatia de a plati chiria.Este important sa stiti ca pana ce afacerea va putea sustine aceste cheltuieli, va trebui sa le acoperiti dumneavoastra din resursele proprii. Desigur, va trebui sa estimati perioada de timp dintre data incheierii contractului de inchiriere si cea la care afacerea se va sustine singura. Inmultiti numarul de luni cu chiria si celelalte cheltuieli lunare si puteti avea o estimare aproximativa a acestor costuri. Exista si posibilitatea ca cel care va inchiriaza sa va solicite sa platiti chiria in avans pe o anumita perioada. Trebuie sa dispuneti si de acesti bani. Cheltuieli cu achizitia proprietatiiIn cazul in care preferati sa cumparati locatia, va trebui sa platiti pretul spatiului. In plus, daca este posibil din punct de vedere legal, veti cumpara si terenul pe care se afla spatiul. Atunci cand spatiul achizitionat este un imobil-casa, terenul poate fi chiar mai scump decat casa. Luati in calcul toate aceste detalii si estimati costurile unui contract de vanzare-cumparare a spatiului. Nu uitati sa adaugati cheltuielile de autentificare a contractului, cheltuielile de intabulare, cheltuielile cu eventuale expertize de specialitate. Alte cheltuieli cu locatiaDobandirea folosintei sau a proprietatii unui spatiu este un pas foarte important. Dar cheltuielile legate de spatiu nu se opresc aici. Este posibil ca, in unele cazuri sa fie mai mari cheltuielile de amenajare a spatiului decat, de exemplu, cuantumul chiriei pe primele sase luni de folosinta. Iata ce alte cheltuieli mai pot fi necesare pentru amenajarea locatiei:* proiecte arhitecturale, planuri de constructie si onorarii. De regula, francizorul va pune la dispozitie un set de planuri standard. Cu toate acestea, trebuie sa angajati un arhitect si un inginer constructor pentru modificarea planurilor in functie de specificul locatiei. Aceste adaptari presupun costuri cu serviciile arhitectului, ale constructorului, costuri cu obtinerea autorizatiilor.Este obligatoriu sa folositi serviciile arhitectilor autorizati si ale specialistilor in constructii pentru elaborarea planurilor de amplasare si constructie a spatiului. Aveti aceasta obligatie si in cazul in care doriti sa faceti doar modificari ale spatiului respectiv.* imbunatatiri si constructii. Daca va trebui sa construiti cladirea sau sa aduceti modificari si imbunatatiri acesteia, investitiile necesare pot fi substantiale. Veti cheltui cu materii prime, materiale, forta de munca. Faceti o estimare cat mai detaliata a costurilor pe care le presupune organizarea si functionarea unui astfel de santier.Adaugati costurile constructiei propriu-zise.* amenajarea peisagisticaFlorile, iarba, copacii fac din spatiul unde va primiti clientii un loc mai primitor. Pentru amenajarea peisagistica veti angaja un specialist, in plus, va trebui sa instalati sisteme de irigatie pentru intretinerea spatiilor verzi.* elemente de decor si insemne de marca. Pentru decorarea locatiei va trebui sa achizitionati: sisteme de iluminat, insemne de marca, tablouri si alte obiecte de decor.b) Cheltuieli cu echipamente si accesoriiEchipamentele sunt mult diferite de la o franciza la alta. Faceti o lista cu echipamentele necesare si evaluati costurile de inchiriere sau cumparare ale acestora.Lista de echipamente si accesorii poate cuprinde: mese, scaune, instalatii, echipamente de birou, echipamente de bucatarie, camioane, echipamente pentru locuri de joaca, sisteme de telefonie, ghisee, echipamente hardware si software, sisteme de securitate.Echipamentele neesentiale pot fi procurate de la magazinele second hand. Informati-va cu privire la generatia din care face parte echipamentul si verificati daca va rezista operatiilor pentru care intentionati sa le folositi. Exista tehnologii care se schimba de la o zi la alta.Analizati posibilitatea de a incheia un contract de leasing, ca metoda de achizitie. Este posibil ca leasingul sa va permita costuri mai mici pentru inceput si schimbarea echipamentelor atunci cand saltul tehnologic o cere.c) Cheltuieli cu obiecte de inventarFie ca produceti si/sau vindeti bunuri si/sau oferiti servicii, aveti nevoie de un inventar de inceput. Pentru a afla care este dimensiunea inventarului initial, consultati-va cu alti francizati. Tot ei va pot da informatii si cu privire la periodicitatea cu care trebuie sa reinnoiti inventarul.d) Taxa de francizaSe plateste la semnarea contractului. Taxele de franciza sunt diferite de la un francizor la altul. Aceasta cheltuiala este foarte simplu de estimat, deoarece este o informatie pe care o primiti de la francizor. O taxa de franciza mica nu inseamna o afacere mai putin profitabila, dupa cum nici o taxa mare nu va garanteaza castiguri mari.e) Cheltuieli ocazionate de deschiderea oficialaDeschiderea oficiala a locatiei este un eveniment. Atunci cind va calculati costurile francizei adaugati si salarii ale angajatilor, onorarii ale companiilor care se ocupa de eveniment si cheltuieli de protocol.f) Capitalul rulantEste capitalul necesar pentru finantarea cheltuielilor curente care nu sunt acoperite de banii castigati din afacere. Estimarea capitalului rulant se face in functie de perioada de timp necesara afacerii pentru a se sustine singura. Sunt afaceri pentru care sunt suficiente cateva luni si afaceri pentru care este nevoie de cativa ani pentru a acoperi din profit cheltuielile curente.g) TimpulTimpul costa bani. Timpul pe care-l cheltuiti pentru a construi si a amenaja locatia, pentru a angaja personal si a-l califica, pentru a face promovarea afacerii si, mai ales, pentru a forma o clientela este o investitie la fel de importanta ca si celelalte. Si nu uitati sa luati in calcul toate perioadele de asteptare in care, desi nu veti avea incasari, veti cheltui.Estimarea costurilor necesare pentru deschiderea unei afaceri in sistem de franciza trebuie facuta cat mai detaliat si cat mai exact cu putinta. Orice greseala poate genera disfunctii in operarea francizei si imposibilitatea folosirii ei la maximum. Planificati-va atat sumele necesare, cat si termenele la care sumele trebuie cheltuite.De regula, intre costurile estimate si costurile reale se inregistreaza diferente semnificative. De aceea, este important ca in determinarea nevoilor financiare sa nu subestimati suma de care veti avea nevoie.Dupa ce veti determina nevoile financiare, va trebui sa identificati sursele de finantare. Este etapa in care veti lua in considerare toate resursele financiare posibile pentru a intra in afacere: economiile proprii, imprumuturi bancare, finantare de la francizori ori de la societati de finantare, achizitionare de bunuri prin societati de leasing, imprumuturi de la familie si prieteni sau, eventual, surse de finantare externe. Cum sa deveniti francizor Pentru a construi si a dezvolta o afacere in sistem franciza, trebuie sa parcurgeti urmatoarele etape, a caror ordine nu este stricta pentru ca multe dintre ele au loc in paralel:1. Construirea conceptului de baza al afaceriiConceptul de baza al afacerii trebuie sa fie cat se poate de simplu, pentru a fi rapid inteles si acceptat de catre viitorii francizati. Afacerea trebuie sa fie usor de condus si de catre viitorii dumneavoastra parteneri.Eforturile ce trebuie depuse pentru recrutarea si formarea profesionala a francizatilor sunt incomparabil mai mari in cazul unor afaceri complicate.Afacerea trebuie descrisa ca si cum dumneavoastra insiva ar trebui sa o deschideti inca o data, dar intr-un alt loc. De asemenea, dimensiunile investitiei trebuie gandite astfel incat eforturile pe care trebuie sa le faca francizatul sa nu-i sufoce afacerea si sa nu-l descurajeze.Descrierea afacerii include: descrierea cadrului fizic in care se desfasoara activitatea: spatiu, mobilier, design, decor si aranjamente interioare; descrierea activitatii care se desfasoara in acest spatiu si a modului de obtinere a profitului; cat si descrierea pietei: concurenta, clientela.Pentru a fi competitivi, este necesar ca afacerea dumneavoastra sa aduca ceva nou. Diferenta pe care aceasta o face in raport cu alte afaceri similare va aduce profit. In conceptul de afacere trebuie sa descrieti si „acel ceva” pe care nu l-a mai folosit nici unul dintre concurentii dumneavoastra pana acum.Exemplu:Pentru un mic magazin de gustari calde din vecinatatea unui liceu, descrierea pietei poate insemna:- constatarea lipsei oricarei dotari de gen din zona, sau- constatarea existentei de unitati similare in zona si descrierea respectivelor afaceri de la decor pana la orarul de servire practicat de acestea.Tot in aceasta etapa veti incepe sa construiti imaginea afacerii dumneavoastra. Veti decide ce marca doriti sa identifice produsele sau serviciile oferite de dumneavostra si veti solicita inregistrarea ei la OSIM.In alegerea marcii, trebuie sa aveti in vedere urmatoarele:* marca trebuie sa fie usor de recunoscut de catre clienti. Marca nu trebuie sa produca confuzie prin asemanare cu alte marci. Numele marcii trebuie sa fie scurt, sonor, clar si usor de pronuntat;* este preferabil sa fie un cuvant inventat, dar care sa acopere cat se poate de mult specificul activitatii. Un cuvant inventat are mai multe sanse sa fie inregistrat ca marca, deoarece este mare probabilitatea sa nu mai existe altele la fel sau asemanatoare;* cuvantul trebuie sa sune bine in toate limbile, pentru ca este posibil ca marca dumneavoastra sa devina cunoscuta international. Exemplu: O agentie de turism romaneasca numita „VARA” nu va vinde sub acest nume foarte bine in Spania deoarece in limba spaniola „vara” inseamna „vergea, baston”.2. Experimentarea conceptului afacerii intr-o unitate-pilotFrancizorul trebuie sa demonstreze capacitatea conceptului sau de afacere de a fi aplicat cu succes in practica. De aceea, conceptul de afacere trebuie testat de francizor in cel putin o unitate-pilot. Durata de functionare a unitatii-pilot trebuie sa fie suficient de mare pentru a se putea verifica viabilitatea afacerii. De regula, o astfel de operatiune se desfasoara pe o perioada de minimum un an.Unitatea-pilot este un „laborator” care permite francizorului:- sa determine daca afacerea raspunde cerintelor pietei;- sa determine daca profitul estimat a se realiza de catre viitorii francizati este suficient de mare pentru a justifica investitia in realizarea, promovarea si gestionarea francizei;- sa identifice punctele slabe ale afacerii si sa gaseasca solutii pentru eliminarea acestora;- sa stabileasca formula optima de management al afacerii;- sa determine care este formula contabila adecvata sistemului sau;- sa elaboreze manualul sau manualele de operare a francizei, dupa caz.In cazul in care punerea in practica a conceptului de afacere dovedeste ca afacerea functioneaza, conceptul respectiv poate fi cedat prin franciza.Rolul unitatii – pilot nu inceteaza odata cu dovedirea viabilitatii si rentabilitatii conceptului de afacere al francizorului. Unitatea-pilot continua sa experimenteze idei noi de dezvoltare si optimizare a afacerii.3. Construirea pachetului francizei .Experienta dobandita in deschiderea si conducerea unitatii-pilot va furniza informatiile necesare pentru construirea pachetului de franciza. Francizorul reuneste toate elementele conceptului sau de afacere intr-o marfa pe care urmeaza sa o comercializeze.Elementele conceptului de afacere reunite constituie continutul pachetului de franciza. Pachetul de franciza reprezinta ceea ce dumneavoastra cedati prin contractul de franciza. Francizatul va cumpara si va exploata pachetul de franciza in scopul comercializarii de bunuri si prestarii de servicii catre utilizatorii finali.Astfel, pachetul poate contine:* manuale care descriu in detaliu: cum se produc si se vand anumite bunuri; cum se furnizeaza anumite servicii; tehnici de marketing ce pot fi folosite; metode de afaceri; orice alte reguli pe care cel care adera la reteaua de francize trebuie sa le respecte; know-how-ul afacerii;* drepturile referitoare la marcile comerciale, nume comerciale, insemne ale magazinelor;* drepturile referitoare la modele si desene industriale si brevete de inventie;* durata contractului;* cuantumul taxelor: taxa initiala, taxa continua, taxa de publicitate;* drepturi de exclusivitate teritoriala;* proceduri de publicitate;* tipuri de servicii: initiale si continue;* profilul francizatului: societate comerciala mare, societate comerciala mica, persoana fizica.Pachetul francizei contine, asadar, tot ceea ce francizatul trebuie sa dobandeasca, sa stie si sa faca.4. Redactarea manualelor operationaleFrancizorul isi descrie metodele de operare a afacerii intr-un document numit manual de operare. Manualul contine toate procedurile si standardele pe care trebuie sa le respecte francizatul in operarea zilnica a afacerii. Informatiile cuprinse in manual asigura mentinerea identitatii francizorului si a omogenitatii retelei de franciza dezvoltate de acesta.Francizorul poate elabora unul sau mai multe manuale. In practica, multi francizori isi stabilesc regulile de operare in trei manuale, respectiv: manualul de marketing; manualul de produs sau serviciu; manualul de identitate vizuala.Aceste manuale sunt creatia fiecarui francizor in parte. Alcatuirea lor se face pe baza experientei acumulate in practica din operarea concreta a afacerii. In functie de specificul afacerii, unele informatii sunt mai importante decat altele pentru un francizor decat pentru altul. Unii francizori pot pune accentul pe Manualul De Identitate Vizuala, altii pe Manualul de Produs, iar altii pe Manualul de Marketing.Pentru un francizor care are ca obiect de activitate Bar, cel mai important este Manualul De Identitate Vizuala. Pentru o franciza de productie, in mod evident, este esential cum se face produsul. In acest caz, Manualul de produs va fi cu siguranta mai stufos decat Manualul de identitate vizuala.5. Publicitatea pentru recrutarea francizatilorIn aceasta etapa, incepeti cautarea unor intreprinzatori independenti, interesati si capabili sa adopte si sa promoveze procesele sau metodele productive si/sau comerciale ale retelei. Dati publicitatii oferta dumneavoastra, astfel incat ea sa ajunga in atentia potentialilor investitori.Prin intermediul ofertei, aduceti la cunostinta acestora faptul ca doriti sa incheiati o operatiune de franciza si prezentati informatii despre afacere. Faceti o scurta descriere a afacerii, care sa contina date de interes pentru candidati. Indicati in oferta dumneavoastra conditii minime pe care trebuie sa le intruneasca potentialul francizat. In acest fel, preselectati candidatii si va usurati munca ulterioara de selectare.Puteti mentiona:- daca francizatul trebuie sa fie persoana fizica sau persoana juridica;- pregatirea necesara;- experienta in domeniu;- daca partenerul va trebui sa se ocupe exclusiv de afacerea ce i se incredinteaza sau isi poate derula afacerile proprii in continuare;- unele conditii financiare.Nu uitati ca cea mai eficienta publicitate o va face unitatea dumneavostra pilot. Oricare dintre clientii unitatii-pilot poate fi interesat sa devina francizat daca a fost sedus de functionarea conceptului dumneavoastra de afacere.|Strategia de promovare a retelei de francizaPentru a gasi cei mai buni francizati trebuie sa va promovati afacerea. Comunicarea cu potentialii francizati este deosebit de importanta. De informarea acestora, de atragerea celor mai buni candidati, depinde succesul de ansamblu al retelei de franciza. Pentru acest motiv, strategia de informare si comunicare trebuie sa ocupe un loc central in cadrul strategiei de ansamblu a procesului de francizare. Politica promotionala este cea care asigura legatura permanenta a firmei cu piata pe care aceasta actioneaza. Receptionarea si transmiterea de informatii din si catre piata constituie o conditie a reusitei afacerii dumneavoastra.Canalele prin care o firma realizeaza o promovare eficienta a propriei imagini, a produselor sau serviciilor sale sau a formulei sale de afaceri sunt diverse. In ultimii ani, este evidenta folosirea pe scara larga a Internetului ca forma de promovare. Foarte multe firme, din toate domeniile de activitate, sunt prezente pe World Wide Web cu propriul site.a) Promovarea prin propriul site pe InternetRegulile de baza care trebuie avute in vedere la planificarea, deschiderea si gestionarea propriului website sunt urmatoarele: Oferiti candidatilor toate informatiile care le dau acestora posibilitatea de autoevaluare deoarece un rol important al site-ului este acela de a precalifica candidatul. Este foarte important ca un candidat sa poata aprecia, pe baza informatiilor primite, daca este potrivit pentru urmatoarele etape ale procesului de francizare. Prin pre-calificarea on-line sunt economisite importante resurse umane si de timp ale francizorului. Candidatii trebuie ajutati sa gaseasca site-ul cat mai usor. Existenta unui website nu este suficienta. Similar unui magazin, un site trebuie sa isi formeze un trafic al vizitatorilor. Pentru asigurarea acestui flux, site-ul trebuie promovat prin metode precum: media, asigurarea prezentei in listele returnate de motoarele de cautare, promovarea reciproca intre site-uri sau „inchirierea” unor cuvinte-cheie, printarea adresei de Internet pe orice suport fizic (carti de vizita, pixuri, brosuri, in antetele tuturor documentelor si plicurilor) sau prezenta in publicatiile de specialitate (reviste, cataloage). Acordati atentie design-ului pentru a atrage atentia. Este foarte important ca, in momentul in care vizitatorul intra pe site-ul unei retele de franciza, sa il perceapa ca pe o parte componenta a unei strategii globale de promovare. El va cauta acele elemente care l-au determinat sa viziteze site-ul. Secretul reusitei consta in aceea ca transmiterea intregului ansamblu de informatii sa se faca pastrandu-se formatul comun al intregii strategii. Aceasta unitate va crea vizitatorului interesat in a deveni parte componenta a retelei de franciza o impresie placuta, confortabila, prin rigurozitatea si consistenta apropierii fata de candidati.Asigurati vizibilitatea sectiunii de francizare. Este bine ca site-ul dedicat francizei sa fie riguros organizat, permitand vizibilitatea in orice moment a celor mai importante informatii. Daca el este parte componenta a site-ului general al firmei, este esential ca in meniul principal sa fie prezenta rubrica „franchising”.Site-ul trebuie sa fie bine organizat, usor de folosit si relevant. Site-ul trebuie sa reflecte si sa ofere informatiile referitoare la procesul de selectare a francizatilor. Este necesara precizarea pasilor care trebuie urmati in cadrul acestui proces si semnificatia fiecaruia. Prezentarea informatiilor trebuie sa se faca intr-o structura cat mai bine organizata, pe capitole, urmarindu-se fiecare punct de interes al candidatilor.Un impact puternic asupra candidatilor il au „povestile de succes” ale altor francizati sau alte aprecieri favorabile la adresa retelei de franciza. De asemenea, este utila includerea declaratiilor unor consumatori care sa asigure francizatul in legatura cu pozitionarea marcii pe piata. Nu neglijati sectiunea in care vizitatorii isi pot exprima parerea, pot adresa intrebari sau formula nemultumiri si temeri. Veti obtine un feed-back util si important.Actualizati permanent informatia prezenta pe site. Unul din cele mai importante lucruri este ca, atunci cand ai reusit sa atragi un vizitator, sa-i mentii interesul. Acest lucru poate fi realizat prin actualizarea informatiei si abordarea unor noi topici, utile candidatilor.b) Promovarea prin alte instrumenteCelelalte instrumente utilizate in cadrul campaniei de promovare a francizei sunt:* reclamele in cadrul publicatiilor care se adreseaza oamenilor de afaceri, mai ales in cele dedicate francizei sau dezvoltarii afacerilor, in general;* comunicarea prin presa locala, in functie de spatiul geografic vizat, pentru extinderea retelei;* participarea la seminarele ce au ca tema franciza;* utilizarea relatiilor publice ale firmei si a altor mijloace de informare in masa;* participarea la diferite evenimente de afaceri, in special expozitii si targuri nationale si internationale.Francizorul trebuie sa analizeze toate aceste cai si sa decida care sunt cele mai eficiente din punctul de vedere al costurilor si al impactului dorit. O strategie de promovare eficienta trebuie sa cuprinda toate variantele, intr-o combinatie care sa asigure indeplinirea obiectivului principal: captarea interesului tuturor potentialilor candidati si primirea unor candidaturi (feed-back) de calitate.6. Selectia francizatilor .Alegerea francizatului dintre candidatii eligibili se face dupa parcurgerea unor etape de cunoastere a candidatului. Puteti organiza mai multe interviuri directe programate pe o perioada de cateva luni.In acesta etapa, nu dezvaluiti nici unul din secretele afacerii dumneavoastra. Aceasta este faza cunoasterii reciproce, in care ambii parteneri pot renunta la parteneriat. Dar, la fel de bine, toata munca de selectare se poate finaliza cu semnarea unui contract de franciza. Francizorul va selecta pe acela dintre candidati care corespunde cat mai exact profilului ideal al francizatului pentru afacerea sa.7. Dezvoltarea retelei de francizeDupa ce a incheiat primul contract de franciza si afacerea a inceput sa functioneze in noua locatie, francizorul se poate gandi la urmatoarele francize.Dezvoltarea unei retele de francize reprezinta proba de foc prin care trece afacerea dumneavoastra. Este afacerea condamnata sa ramana la dimensiuni la care o puteati dezvolta si prin eforturi proprii? Este, dimpotriva, o afacere atat de bine gandita incat va cuceri lumea?Pentru a vinde francize si a le face sa devina functionale si profitabile la nivelul pe care le-ati proiectat aveti nevoie de o echipa de vanzare a francizei. Va trebui sa infiintati un departament de administrare a retelei de francize.Rolul dumneavoastra, ca proprietar al francizei, este decisiv in succesul echipei. Este necesar sa va ocupati personal de vanzarea si implementarea francizei.Membrii echipei pot fi chiar salariatii dumneavoastra. Folosirea angajatilor existenti in noua echipa va reduce cheltuielile cu personalul si prezinta avantajul valorificarii experientei acumulate de acestia.Departamentul de administrare a retelei de francize va tine permanent legatura cu francizatii. Contactul membrilor echipei de baza cu activitatea si problemele francizatilor va aduce imbunatatiri in conceptul afacerii.Fiecare franciza va fi privita ca un centru de profit si judecata ca atare. Nu trebuie sa fiti descurajat daca o noua unitate nu aduce rapid incasari. Stabiliti termene rezonabile in planul de afaceri, astfel incat asteptarea rezultatelor sa fie bine comensurata si sa nu produca frustrari. Practica a demonstrat ca, in timp, incasarile depasesc cheltuielile legate de construirea conceptului de franciza si de deschiderea de noi locatii.Studiile de specialitate arata ca dezvoltarea unei retele de franciza se face in trei etape:1) etapa primilor doi ani, in care, cu prudenta caracteristica debuturilor, veti verifica capacitatea sistemului de a cuceri piata;2) etapa urmatorilor cinci ani, in care se produce ” explozia ” retelei de francize;3) etapa maturizarii sistemului, in care sistemul se dezvolta linear.Procedeele de vanzare a francizelor si de administrare a lanturilor de francize sunt extrem de variate. Ele exprima personalitatea francizorului, gradul de dezvoltare a afacerii, gradul de originalitate si capacitatea francizorului de a intelege piata si de a gandi global.

Published in: on Martie 5, 2009 at 11:43 AM  Comments (1)  
Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://avocata.wordpress.com/2009/03/05/cum-sa-deveniti-francizat/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One CommentLasă un comentariu

  1. Si eu vreau sa imi construiesc o casa de lemn si acum ma documentez peste tot despre ele.


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: